29 sep. 2010

Babyinfo

I vecka 20 är kroppslängden omkring 19 cm (huvud/stjärt) och vikten i medeltal 350 g. Fram till vecka 20 är alla barn ungefär lika stora, sedan ökar skillnaderna. Barnet är fortfarande mycket litet men växer snabbt och är nu halvvägs. Nu följer en kritisk fas i utvecklingen av sinnesorganen - hörsel, syn, känsel, smak och lukt. Nu kan barnet höra och känna igen din röst. De olika sinnesorganens nervceller utvecklas nu i sina specifika delar av hjärnan.
Källor: www.growingpeople.com, www.gravid.se

Och du därinne är duktig och har börjat sparka på mej. Det gillar jag för då vet jag att du är pigg och stark därinne ! Nästa vecka skall vi till mödravården och lyssna på hjärtljuden, och om c:a 3 veckor har vi ultraljud igen.

3 kommentarer:

  1. Älskade kusin! Jag tänker så mycket på er! Det är underbart att Liten ligger där inne och sparkar på dig. Jag hoppas att du snart kommer in i de nya matrutinerna som du tvingats in i. Gick själv igenom en sådan kur en gång, men har inga direkta recept som jag kan ge dig, åt mest havregrynsgröt.... Du å andra sidan måste äta bra så att Liten får vad han/hon behöver. Får du äta "Hel bulgur"? Rekommenderas starkt! Kan du äta dinkelmjöl? Finns bra brödrecept med det. manga kramar p

    SvaraRadera
  2. Hej kusin, inga havregryn och ingen dinkel. Men fullkornsbulgur kan jag äta lite av. Det är gott! Kram !!

    SvaraRadera
  3. Hej Jessi!
    Jag har hittat din blogg av en slump, läste igenom den och känner djupt med er i er förlust av Mio. Många känslor och tankar som du beskriver känner jag igen, tyvärr. Vår lilla sons hjärta slutade slå i min mage, för tre veckor sedan, 4 veckor innan beräknad förlossningstid. Vi är djupt inne i sorgen, och saknaden efter vår lilla gosse är enorm.
    Jag är glad att se i din blogg och i andras också att livet kan gå vidare, trots att sorgen och saknaden är kvar.
    Jag vill gratulera till din graviditet och önska allt lycka med den. Er lilla Mio ska snart få ett syskon, vilket är så underbart.
    Jag önskar massor med glädje för er i framtiden, ni är så värda det!
    Varma hälsningar av en annan änglamamma.

    SvaraRadera