16 sep. 2010

graviditets info

Lite gravidinfo för er som undrar hur allt är här ….
Idag går jag in i vecka 19. Jag mår relativt bra. Jag äter vitaminer och en blodförtunnande medicin som heter Trombyl. Den skall öka blodgenomströmmning/ flöde i min kropp och mellan mig,baby och moderkaka. Denna medicin är insatt i förebyggande syfte. Jag har också fått graviditetsdiabetes. Det upptäcktes när jag gjorde en glukosbelastning. De är obligatoriska i detta länet och är man i någon typ av riskzon får man göra 2 st. ( jag berättar mer om diabetesen och vad den innebär i ett separat inlägg ) De gör allt väldigt noga och lämnar inget åt slumpen denna graviditeten. Det känns skönt. Jag fick göra ett Ultraljud vecka 12 hos överläkaren som övervakar oss denna graviditeten. Allt såg bra ut och datum för babyleverans ( om allt går vägen…) är satt till 15 februari. Är man äldre, som jag är,så gör de även ett test där de kollar sannolikheten för olika utvecklings skador eller avvikelser, b.la Downs syndrom. Förra graviditeten hade jag 1 chans på 3 500 att barnet skulle ha Downs m.m. vilket tydligen var mycket bra för min ålder. Denna gången hade jag otroliga 1/19 000 . Helt osannolikt bra. Det var fint med ett glädjande besked mitt i all oro och ovisshet. Ja annars mår vi helt okej, ont i rygggslut och höfter men det är inte så farligt än. Det gör mest ont efter en lång arbetsdag. Jag har inte mått så illa denna gången och är för tillfället ganska pigg. Jag äter specialkost och där finns inget utrymme för några som helst cravings så jag försöker att inte tänka på vad jag är sugen på. Mitt nästa ultraljud hos Herr överläkare är nästa vecka. Jag är sjukt nervös inför det - så håll alla tummar och tår ni kan för att "lilla Liten" lever och har det bra i min mage !!

kramar Jessi

7 kommentarer:

  1. Tummar, tår och allt annat som kan läggas i kors läggs härmed just nu kors och tvärs! Hoppar iväg kors och tvärs genom rummet för att hämta en kopp kaffe innan en hord av elever kommer inrusandes på gården!

    SvaraRadera
  2. Jag håller så mycke jag bara kan för er,önkar av hela mitt hjärta att allt ska gå bra. Kramar till er

    SvaraRadera
  3. Vi håller alla tummar o tår + alla tassar o hovar som vi har på vår gård, det är ju rätt många.

    Tack än en gång för all hjälp och stöd i tisdags !

    Puss och kram Sofia med familj

    SvaraRadera
  4. Jag och hela min familj håller allt som går att hålla att allt ska gå och bli bra för er alla!
    Du om någon förtjänar det, underbaraste Jessica!!
    Snart kommer vi ut och hälsar på dig - ska bli så mysigt att bara få sitta ner och prata med dig, det var ju ett tag sen nu. Saknar dig jättemycket!
    kram kram

    SvaraRadera
  5. Vi håller tummarna och tänker på er.

    SvaraRadera
  6. åh jessi..jag håller alla tummar och tår jag har för att liten i magen ska fortsätta må gott där inne och komma ut i dagsljuset när det väl är dags. frisk och kry..kramar till er alla :)

    SvaraRadera
  7. Här håller vi i allt vi kommer åt och tror att det blir en dag tidigare än planerat. Alla hjärtans dag vore väl en perfekt dag.

    SvaraRadera