26 sep. 2010

Graviditetsdiabetes.

Drabbar 1-3 procent av de gravida, och upptäcks vanligtvis på en glukosbelastning. Jag hade det inte förra gången jag var gravid, men kommer med största sannolikhet få det om jag blir gravid igen. Den försvinner i de allra flesta fall direkt efter förlossningen. Man har inga direkta symtom, men när man är gravid behöver kroppen tillverka mycket mer insulin, och i vissa fall klarar den inte det. Om man har förhöjda blodsockervärden påverkar det barnet. Det kan bli övergött och underutvecklat, och det finns även andra komplikationer som kan tillstöta. Men om om det sköts rätt och upptäcks tidigt har jag blivit informerad om att inte risken inte skall vara nämnbart högre än vid en vanlig graviditet. Det är dock lite klurigt att hålla blodsockernivån jämn då saker som hormoner, stress, och hur långt gången man är i graviditeten spelar in. Jag går på en strikt diet som jag inte får avvika ifrån, och på kvällen tar jag en spruta med långtidsverkande insulin. Dieten innebär i stora drag; Absolut inget socker, inget vetemjöl, ingen vit pasta bröd eller ris. Ytterst lite mjölkprodukter, och så lite fleromättat fett som bara går. Sparsamt med kokt potatis, fullkornspasta och fullkornsris. Inga gryn. Ingen juice. Vissa frukter är tabu. Eftersom jag inte får i mig så mycket mejeriprodukter så får jag ta kalktillskott. Man kan inte riktigt jämföra detta med "vanlig diabetes, där är dieten inte lika strikt för att du tar oftast insulin till måltiderna. Här handlar det om att barnet i min mage kan skadas, så därför är det naturligtvis av största vikt att jag inte avviker från dieten. Ja så ligger det till och vi kämpar med det tillsammans härhemma. Martin är snäll och äter i stort sett som jag, och vi provar nya recept tillsammans. Hälsosamt är det i alla fall, om än både svårt och tråkigt. Men det är värt alla uppoffringar i världen , om vi får ett levande barn.
( Jag återkommer i nytt inlägg med närmare beskrivning om vad jag kan och får äta.)

P.S Som ni förstår är detta ännu ett orosmoment i min redan svåra sits, så jag är tacksam om ni inte berättar några ”skräckhistorier” om ni känner någon som haft detta och det inte gått bra. Har du däremot någon positiv erfarenhet av graviditetsdiabetes eller vet någon där allt gått bra, så dela gärna med dig !D.s

2 kommentarer:

  1. Älskade min lill Jessica! Ja du, tyckte inte vår Herre att det kunde räcka med lilla Mios resa utan att han behövde ge er detta också. Men du, se det såhär - så nyttiga som ni är nu kommer ni aldrig mer att bli - om det inte blir fler barn vill säga. Och att det faktiskt är en övergående period. Du är ju egentligen inte sjuk utan bara gravid med ett litet mirakel!!!En liten Liten! Kramar i mängder till er bägge 2 (och en liten 3/4)//Tinna

    SvaraRadera
  2. Vad gulligt o tänkvärt din vän Tinna har skrivit till er,jag kan bara insämma. kramar Bonus mormor

    SvaraRadera