27 jan. 2011

inte första gången..

Många verkar tro att det är min första förlossning jag står inför. Jag får tips , råd och de obligatoriska skräckhistorierna som kvinnor så medsysterligt delar med sig när det börjar närma sig nedsläpp. Många tror att jag är rädd för förlossningen och oroar mig för den. Men bara för att jag inte har ett levande barn betyder inte det att jag inte har gått igenom en förlossning med allt vad det innebär. Jag har haft förvärkar , värkar och krystvärkar som er andra. Jag har fått epidural och sugit i mej litervis med lustgas. Jag har känt barnet jobba sig igenom min kropp och komma ut. Och jag har känt lyckan över att äntligen få se och hålla i mitt barn. Även om det var blandat med den största sorg jag upplevt. Jag har blivit sydd, fått se moderkaka och känt hur ont det kan göra att läka ihop.. Så även om jag inte har ett levande barn betyder inte det att jag inte vet hur det är att föda barn. Jag är inte orolig för förossningen. Att föda barn gjorde inte särskilt ont, att förlora ett däremot... Så ni behöver varken skrämma eller trösta mig med förlossningshistorier, det ordnar sig nog. Vad jag är orolig för är inte min egen smärta. Jag är bara orolig för att något skall hända med barnet.

5 kommentarer:

  1. Du är stark, och av allt att döma är bebis också stark. Och Martin med för den delen, honom ska vi ju inte glömma :)
    Det där fixar ni galant, alla tre. Snart är guldklimpen här och jag får bli (än så länge) låtsas-moster igen!

    SvaraRadera
  2. Hej hopp!
    Jag tror att det med alla historier är ett fenomen som drabbar alla gravida.
    Jag har ju varit gravid tre gånger och varje gång pratas det massor om graviditeter och förlossningar....
    Jag blir likadan själv när andra är gravida.
    Det är väl ett ämne som helt enkelt ligger varje mamma ömt i hjärtat ;)
    En gravidmage kan väcka många egna känslor och minnen till liv =)

    kram/ Martina

    SvaraRadera
  3. jo Martina,det är nog inte riktigt historierna i sig som jag förvånas över, jagtycker själv det är roligt att prata om, utan att jag ibland blir behandlad som om jag inte fött barn alls.. det känns lite som att bli snuvad på mina egna minnen och upplevelser, de få jag har med vår lille son. Kram kram Jessi

    SvaraRadera
  4. Ok... Det är klart att du inte ska behöva bli behandlad som en gröngöling. Den förlossningen du har varit med om är mycket mer än en vanlig förlossning. Såå mycke känslor av blandad sort som ingen som inte varit där själv förstår... Glädje, sorg, hopp om att dom sett fel, förtvivlan, glädje och stolthet över att bli mamma blandas med sorgen över att livet tog slut innan det ens han börja.

    Denna gången kommer det bli helt annorlunda för dej. Snart sitter du där med Liten i famnen och då finns det bara glädje och lycka <3

    Kram/Martina

    SvaraRadera
  5. Bra gumman att du säger ifrån !
    Du om någon har fött barn. Du och martin har gått igenom något som många av inte har. Och den jobbiga upplevelsen måste ju få räknas.

    puss o kram nu längtar vi efter Liten jätte mycket.
    Sofia

    SvaraRadera