27 jan. 2011

hallonbladsthe

Ja nu skall jag börja dricka mitt hallonbladsthe som sägs kunna påskynda att förlossningen startar, samt att den sägs bli smidigare och kroppen läks bättre efteråt. Vem vet? Det skadar ju inte att försöka! Har hittat lite klipp om det runt om på nätet som jag delar med mig av. Bedöm själva vad ni tror om detta! kanske någon har egen erfarenhet?

Hallonbladste
"Hallonblad innehåller oxytocin. I kroppen tillverkas oxytocin av hypofysen som ett avslappnande och rogivande ämne. Inom sjuklvården används det bl. a. för att starta förlossningsarbetet. Vid ett avkok blir sällan så påtagliga effekter, som att omgående dra igång en förlossning. Men barnmorskor har i alla tider rekommenderat hallonbladste i graviditetens sista fas, för att förbereda kroppen på födseln och för att allt detta ska fungera stärkt och smidigare. För att den gravida inte ska riskera ett för tidigt förlossningsarbete ska produkten inte tas förrän vecka 35."

"Tet är naturligt koffeinfritt och kan med fördel drickas efter graviditeten för att hjälpa livmodern att dra ihop sig."

"Barnmorskor i alla tider har föreskrivit en kopp hallonbladste under graviditetens sista månad för att sätta i gång förlossningen. Det finns inte någon forskning som bevisar att det kan starta förlossningen men gott om anekdotartad bevisning att det gör verkan. Hallonblad innehålller oxytocin, det hormon som frigörs i hypofysen för att framkalla sammandragningar i livmodern."

6 kommentarer:

  1. hej jessi :)

    kikar in såhär på kvällskvisten innan jag ska sova..hoppas allt är bra med er alla o liten..jag håller alla tummar o tår för atlling ska fortsätta gå bra..många krmaar <3

    SvaraRadera
  2. Jag har ingen erfarenhet av just hallonbladste, men jag tror bestämt att det som fick igång mig ordentligt var ett lavemang :-). Jag resonerade som så att det värsta som kan hända är att jag får springa på toa halva dagen. Barnmorskan sa att tarmanas rörelser kan påverka livmoderns precis som tvärt om. På morgonen tog jag ett långsamverkande lavemang (typ lactulos) och samma natt atte det igång.

    Jag tror visserligen att du ska hålla dig till hallonte...:-) Kram, Ulle.

    SvaraRadera
  3. Jag drack det innan Jack kom, hann dricka det i tre dagar innan leverans. Vet ju inte om det var därför han kom så punktligt men varför chansa! Därför har jag redan inhandlat ett paket som väntar i skafferiet på att få bli öppnat. Kommer nog vänta tills det är drygt 2 veckor kvar till BF.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag började dricka det och efter tre dagar kom han (40+6). Om det var det som gjorde det vet jag inte men det känns som att det hjälpte till :)

    SvaraRadera
  5. Jag drack det sista veckorna innan Elsa föddes. Då fick jag dock inte tag på det i någon affär i metropolen Karlskrona utan kavade runt i buskarna, plockade egna hallonblad, torkade dem och gjorde te på. Elsa är född fyra dagar innan utsatt datum men jag är inte säker på att det var teets förtjänst. Kroppen kanske reagerade på den vidriga beska hemmagjorda smaken, det var verkligen äckligt. Säkert bättre med färdigtillverkad variant.

    SvaraRadera
  6. Jag drack det i 2 veckor innan beräknad nedkomst. Men Elias ville inte komma förrän 11 dagar efter utsatt datum. Så på mig funkade det inte. Om inte det är en sån fördöjd effekt hi hi .


    Med Saga så hann jag inte börja dricka det.

    Kram Sofia

    SvaraRadera