13 jan. 2011

Barnmorskebesök

Jag är hos min barnmorska nästan varje vecka nu. Idag hade jag lite frågor om bebisen och min graviditetsdiabetes, efter förlossningen. Hon berättade att de håller koll på mitt blodsocker under förlossningen för att man ofta får ett glukos dropp satt. ( det blir ju roligt, jag har ju inte ätit socker på 6 månader, kommer få en grym sockerkick :-) Sen när bebisen kommit ut så kollar de blodsockret på den. Om man haft mycket höga värden under graviditeten kan barnet överproducera insulin och därför måste den kollas så den inte blir låg. Om inte mjölken kommer igång direkt ( vilket den tydligen oftast inte gör ) kommer barnet även få lite modersmjölksersättning för att den inte skall få för lågt blodsocker. Efter högst två dagar skall barnets insulin produktion ha anpassat sig till livet utanför magen och det skall inte vara något mer. Barnet är ju inte sjukt utan har bara dessa symptom för att vi har varit "ihopkopplade".I vissa fall får barnet ligga på NEO för översikt, men det är inte särskilt vanligt. Det känns bra att ha lite koll innan, men enligt henne är detta mest rutinåtgärder och inte något att oroa sig alls för. Och mina sockervärden har varit superbra så det skall förhoppningsvis inte vara några problem . I övrigt hade jag gått ner ett kilo till sen förra veckan, mitt blodtryck var perfekt och bebisens hjärtljud var idag 148.

2 kommentarer:

  1. Åh va skönt o höra att allt är bra. Jag blir som glad över ni som vågar skaffa barn igen efter det som hänt. Jag håller koll på din blogg och jag tror det kommer gå bra för er och er lilla krabat! Kram på er

    SvaraRadera
  2. Vad skönt att i alla fall få lite information så att du är förberedd. Tja jag kan nog börja tro på att det är en liten tjej i magen i alla fall :)
    Skönt allt är bra!
    Catta

    SvaraRadera