16 jan. 2011

Frågor & svar del 1

Jag efterlyste ju lite idéer och frågor, och det har kommit in lite grand som jag tänkte försöka börja besvara.
Hur är det att vara hemma, grubblar du mer på om det kan hända något med babyn?
Jo det är skönt att vara hemma, för att jag är så sliten i kroppen, men samtidigt blir det ju lite långtråkigt och ensamt, men jag försöker att ha lite småprojekt igång och så träffar jag lite vänner i byn som är hemma på dagarna. Jag har bestämt mig för att inte oroa mig för mycket utan försöka tänka positivt. Men det är klart att oron finns och vissa gånger blir det nästan panik. Men jag försöker säga till mig själv att inget blir bättre av att jag oroar mig, jag blir inte mindre ledsen om något skulle hända barnet, barnet mår inte bättre, tvärtom, och det lilla jag kan påverka i positiv riktning vill jag göra för mitt barn. Det hjälper också att bebisen rör sig mycket hela dagarna , och hickar och så, så att jag känner att det lever och är starkt därinne. Det var värre i början ! Denna graviditeten är också annorlunda än den förra och det ser jag som något positivt. Men det är klart jag får kämpa med mig själv, och visst kommer det tårar ibland. Sista tiden har jag haft lite svårt att sova, och nu närmar sig veckan då vår första son dog. ( v.38) Det kommer inte att bli en rolig vecka.
Räcker tiderna du har hos barmorskan och doktorn eller vill du gå fler gånger ?
Jag har fått ultraljud en gång i månaden sen vecka 20 ungefär och så har jag haft en tid i månaden hos min duktiga barnmorska, så jag har inte behövt gå mer än 2 veckor utan att få höra hjärtljud eller få se att bebisen lever och växer. Det har varit oerhört skönt. Jag går också hos vanlig läkare, diabetesläkare & diabetes sköterska och så har jag varit hos en dietist. Nu den sista tiden går jag oftare hos barnmorskan, så nu är det varje vecka, förutom den veckan vi gör U.L. Jag tycker det har varit lagom och jag har känt mig trygg. Jag vet också att om jag är orolig eller skulle tycka något var konstigt så är jag välkommen in med en gång.
Tack för frågorna !!
-fortsättning på frågor och svar kommer... skicka gärna in fler frågor om ni undrar nåt !!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar