16 jan. 2011

frågor & svar del 2

Äter du som en vanlig diabetiker eller är det mer som du inte får äta? Ja , jag vet ju inte exakt hur det är för vanliga diabetiker, bara att de oftast tar insulin till varje måltid och kan anpassa det lite mer. Om de tillexempel vill äta lite godis så kan de ta lite insulin extra. Jag har ju inte insulin på det viset så jag får inte äta socker alls.(Jag fick dock göra undantag jul & nyår och kanske någon enstaka gång till.) Jag kan inte heller äta pasta , saker som innnehåller vitt mjöl , ris, mjölkprodukter ( endast lite mjölk i kaffet eller i såsen ) och inte heller viss färdigmat och vanlig korv och sånt. Allas blodsocker beter sig lite olika så jag har fått prova mig fram lite. Men jag kan tillexempel äta potatis , vilket inte är så bra för alla.
Hur många kilon har du gått ner med denna diet? vågen visar på -åtta kilo nu sedan inskrivning, sen väger väl bebisen, moderkaka fostervatten och den extra blodmängden i kroppen en del också, som försvinner när vårt barn föds. Så uppskattningsvis 13-15 kilo . Men jag bantar absolut inte och jag har extrakilon att ta ifrån :-) så det är helt i sin ordning enligt läkare och barnmorska.
Är det något du inte får göra hemma ?
Är inte riktigt med på exakt vad du menar, men det är en hel del jag inte kan göra pga mina foglossningar och mitt ryyggont. Men jag har ju världens bästa man som får skotta, dammsuga, bära och fixa med allt som kräver att man kan böja sig ner.
Hur bor du, hur långt till affär, till närmsta granne?
Till macken & affären är det 7 km, på sommaren har vi campingkiosken 2 km bort som har det nödvändigaste. Men vi åker oftast till Ronneby och handlar, eller så handlar min man när han åker från jobbet i Karlskrona. Vi bor i en liten by och husen ligger på rad utmed landsvägen. Så grannar har vi nära till, men det är ganska insynsskyddat och man har lite avskildhet i trädgården. Här är jättevackert tycker vi, en riktig svensk sommaridyll, & det bor många trevliga människor här i byn.
Varför flytta ni till Blekinge, har ni släkt där?
Min man bodde här när vi träffades, han flyttade hit p.g.a jobbet, vi är från Borås båda två från början. Men vi bestämde oss för att vi ville bo härnere vid havet, och med mitt jobb ( förskollärare ) är ju inte så svårt att flytta så vi valde Blekinge. Och vi trivs toppen, men man saknar närheten till familj och de gamla goa vännerna såklart !!

Tack för frågorna, ställ gärna fler om ni undrar nåt !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar