20 dec. 2011

Lucka 20

Dagens baktips är inte så mycket jul
men söta blev dom och det var himla kul !

Jag hjälpte en vän att göra cupcakes till hennes flickas rosa kalas. Det är inte särskilt svårt att göra dessa, men det är lite pill, så man måste ha gott om tid. Och så måste man ha rätt grejer ! Hon hade köpt alla tillbehör på Panduros webshop. Vi använde; cupcakemix, frostingmix ( dessa 2 kan du lätt göra själv , leila har grundrecept för cupcakes på recept.nu. ) Sugarpaste, vit och rosa, utstickare med blommor och fjärilar, pärmemospray, ätbart lim och silverkulor. Jag började med att göra fjärilar och blommor med utstickarmåtten och på blommorna klistrade jag silverkulor. Dessa kan göras innan , de torkar och blir hårda sockerfigurer. Sen kavlade jag den vita sugarpasten och tog ut rundlar med ett glas i passande storlek. Dessa sprayade vi sedan med pärlemospray.
Vi bakade ganska små muffinsar , tog ur dom ur silikonformen och satte dom i söta rosa pappersformar. När de svalnat kletade vi frosting på toppen och la på de vita runda locken. Sedan var det bara att limma fast dekorationerna jag gjort, jag satte fast dom med lite glasyr. Så det var inte svårt , men man behöver ju en del specialprylar. Fast när man köpt in grejerna så har man ju ett tag. Sugarpasten som blir över går att frysa. Ja det blev ett flickigt kalas och dom hade varit väldigt nöjda !
Bilderna tillhör Jessica O , låna gärna men länka då hit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar