16 dec. 2011

Lucka 16

Något nytt på julbordet i år,
en liten sallad som inte verkar svår

Ja på julbordet är sillen min absoluta favorit, jag älskar också dopp i grytan, men det är inte ofta man får den så fin som när farmor gjorde den. Då kokades ju skinka och flera sorters kött och all julkorv i samma spad, klart det blir en fin buljong! Klassikerna måste såklart vara med, men vi är inte främmande för lite nyheter på vårt julbord. Så denna kanske får komma med i år !

Waldorfsallad

1 syrligt äpple
1/2 strimlad rotselleri
1 dl creme fraiche
1/2 dl majonäs
3 msk hackade valnötter
2 msk valnötsolja
2 tsk fransk senap
citronsaft salt och peppar

Skär sellerin i strimlor, blanda creme fraiche, senap, valnötsolja och hackade nötter. blanda med sellerin. Strimla och blanda i äpplet sist och smaka av med salt peppar och citronsaft. Ja denna , eller iallafall någon variant på waldorfsallad är jag definitivt sugen på att testa!
Hade ingen bra bild, det kanske dyker efter jul !
( recept & bild ; tidningen äntligen jul )

2 kommentarer:

  1. Jag lovar att det ska bli någon fräch sallad på julbordet.Vi kanske ska ha lite dopp i gryta i år,men jag kan nog inte slå din farmors.Mormor

    SvaraRadera
  2. Ja mormor B-m det är gottigt med lite grönt bland allt kött. Älskar brysselkålen vi brukar ha med!! Det går så bra med vanlig buljong så , bara jag får mitt slabbiga goa salta disktrasebröd med senap på :-) hi hi. Vi tar med lite rökt älghjärta upp i år, och så får vi höras av vad vi skall göra mer. Martin snor säkert ihop en Jansson när vi kommer upp också om du vill. Längtar såååå !

    SvaraRadera