10 dec. 2011

Lucka 10

Nu är det snart jul här i vårt hus
Jag smälter stumpar och gjuter ljus !


Ja nu skall alla ljusstumpar som jag sparat under året bli nya ljus. Jag gjuter blockljus a´la 70 -tal. Veken har jag köpt på panduro. Jag gör formar av mjölkkartonger och pet-flaskor, tar en blomterpinne och knyter i veken. I änden på veken hänger jag en tyngd, t.ex en mutter. Sen sorterar jag ljusstumpar och rester av blockljus i färgordning. Så smälter jag en färg i taget i vattenbad och häller i mina formar ( se översta bilden). Så väntar jag lite tills första lagret stelnat innan jag häller i nästa. Vänta gärna över natten innan ni fyller på sista lagret för det sjunker ihop en del i mitten.( som mina har gjort för jag har inget tålamod :-) Sen klipper man bara loss formarna och så har man fina blockljus . Jag brukar också göra ett eller två i en glasburk så har jag lite ljus till utelyktorna. Favoriten är mjölkpaketsformen, det var sådana vi gjorde på 70 talet och jag tycker dom är härligt retro. Något annat som är fint är om man har udda kaffekoppar med fat, gärna söta med blommor eller så på, så häller man i massan i dom och har fina ljus till köket.

4 kommentarer:

  1. Jag minns det som igår! Vad kul det var!

    SvaraRadera
  2. Ja Lena ! jag minns att vi gjorde dom i skolan !

    SvaraRadera
  3. Åh vad fina! Då blir det till att samla ljusstumapar till nästa jul:)

    SvaraRadera
  4. Så smart! Fr o m nu är jag också ljussamlare! Gud så smart återvinning -o kopparna till köket... Klockrent! Tack! Kram Melissa

    SvaraRadera