6 jan. 2012

Recept

Har fått en efterfrågan på ett par favoritrecept som jag brukar göra, så här kommer det första.

Kall tonfiskpaj

Gör ett pajskal från ett grundrecept i en kokbok( jag brukar alltid byta lite av vetemjölet mot ett grövre mjöl , tex graham ) och grädda det.

Gör en tonfiskröra på
1 burk vanlig creme fraiche
c:a 1,5 dl majonäs, vanlig eller lätt.
1 finhackad rödlök
3 burkar tonfisk i vatten ( den "fina" sorten t.ex ABBAs)
2-3 msk fryst dill
4-5 msk chilisås ( ev. mer smaka ! )
citronpeppar
salt
( ibland har jag i ett par dl frysta gröna ärtor med )

jag kryddar tonfisken med lite allkrydda/grillkrydda och så rör jag bara ihop allt.

Fyll pajskalet med röranoch låt gärna stå några timmar innan servering, går att göra dagen innan )
Garnera med lite dill och citron!

Röran är god på baguette , bakad potatis eller som fyllning i snabb-smörgåstårta med julia eller hönökaka.

3 kommentarer:

  1. Det går att värma den också :)
    Det gjorde jag en gång , när jag och jessi skulle på knytkalas och jag hade fått i uppdrag att göra den här pajen. Jag tog förgivet att den skulle in i ugnen som alla andra pajer. När Jessi fick syn på den tyckte hon att den var lite brun. Och vi fick oss ett gott skratt.
    Den är mycket godare kall!
    Sofia

    SvaraRadera
  2. ha ha ja det var kul !! Fast den gick att äta, men som du säger så var det inte riktigt sammma sak :-) hi hi

    SvaraRadera