6 jan. 2012

Olivbollar

Dessa är sååååå goda!

Maddes olivbollar

ca 20 stora inlagda gröna oliver utan kärna. ( brukar köpa de i lösvikt i charken)

Blanda ihop ( som en pajdeg):
4 msk smör
3 dl vetemjöl
4 msk vatten
5 dl riven Västerbottenost
3 krm cayennepeppar
2 krm paprikakrydda
en nypa salt

*lägg oliverna på ett hushållspapper så oljan rinner av lite.
*Gör små bollar av pajdegen , ca något mindre än oliverna. Gör hål med tummen mitt i degbollen, lägg i oliven och baka om degen. Rulla bollen lätt i handflatorna så den blir rund och fin.
*lägg på bakplåtspapper och "hyst in i ugnen" 200-225 grader. Har inte tiden exakt men de skall börja få färg kanske 10-15 minuter ungefär ?.
Använd omdömet, de skall vara krispiga utanpå och lite degiga längst inne vid oliven. Ta ut och skär i en och smaka är det bästa sättet.
*dela olivbollarna på mitten och lägg upp på fat , då blir de en lagom munsbit. Eller servera dom som dom är.
*Ät och njuuuuuut!

4 kommentarer:

  1. Det verkar smaskens det får jag testa o göra.Många kramar på er. Mormor

    SvaraRadera
  2. Mina vet ja då inte om dom är! Skulle nog åka dit på royalty-frågan men goda är dom! Kram

    SvaraRadera
  3. Ja , men lite får du ta åt dig Madde,dels har jag fått receptet av dig & i orginalreceptet var det ju vanliga små oliver, men du kom på den lysande ide´n med att hotta upp dom med de stora inlagda. Tror inte man behöver ändra så mycket mer i ett recept för att få kalla det sitt. Jag har dessutom skojat till det och lagt till lite paprikapulver när jag gör dom, undrar om det gör att receptet blir mitt då ??

    SvaraRadera